Elust Euroopa ristteel 2/9: Koolikoerad ja paralleelmaailmad

31 10 2019

Ilmunud ajalehes Lääne Elu 31. oktoobril 2019

Guugeldades eesti keeles „koolikoer”, kuvatake vasteid sõnale „koolikott” ning soovitatakse ümber mõelda, äkki tahtsid ikka koolikoti kohta küsida. „Koer koolis” annab tulemuseks sadu kirjeid koerte koolitamisest. Aga mina pidasin silmas justament koolikoera – nii nagu on olemas kooliõpetaja, -õpilane või -töötaja. Jälle jõuan otsaga kooliteemasse, aga kuna ristteelugudesse sattus mu seitsmest ametist just muusikaõpetaja oma, siis võin sellest lõpmatuseni rääkida.

Plaanisin alustada hoopis sellest, kuidas Faksi-Saksamaast (veel hiljaaegu oli näiteks mõnd ankeeti täites faks kohustuslik väli) on saanud Whatsi-Saksamaa, täpsemalt WhatsAppi-Saksamaa, aga üleeile toodi koju kiri, et Trieri Max Plancki gümnaasiumisse (MPG) võetakse koer, seega – alustades koerast, pean alustama hoopis paberist.

Kirjavahetus kooli ja vanemate vahel ei toimu WhatsAppi-maal sugugi WhatsAppi kaudu, vaid vanamoodsalt paberil ja õpilane on postituvi rollis. Saksamaa on maailma paberitervitajate hulgas liidrisärgis, eelmisel aastal kulus elaniku kohta 241,7 kg paberit ja pappi – sama palju kui Aafrikas ning Lõuna-Ameerikas kokku. Selleks, et asja sakslasele võimalikult arusaadavalt illustreerida, tuuakse mängu jalgpall: paberi tootmiseks peab aastas sae alla minema 40 000 jalgpalliväljaku suurune mets. Aga 1990ndatel olla ka siin paberivabast asjaajamisest unistatud…

Kuigi igal sügisel kogutakse vanematelt e-aadressid ning telefoninumbrid, käib infovahetus kooli ja vanemate vahel nii, et lapsele antakse koolis kiri, millel on allservas äralõikamisele kuuluv ribake. Sinna tuleb anda allkiri, kinnitamaks: „käes ja selge”. „Datum und Ort” [kuupäev ja koht]. Koht?! Kus kaugel ma siis seda allkirja ikka anda saan või tegelikul…’ mille poolest see allkiri erineks, kui see anda linna asemel mõnes ümberkaudses külakeses? Paar korda on saanud nalja pärast kirja „die Erde” [planeet Maa]. Seni pole veel vaibale kutsutud.

Paberi kokkuhoid võib paberi kasutamise eesmärgile ka karuteene teha. Isegi lehelugeja, kes pole iial kasutanud arvutit või printerit, võib tööle panna kujutlusvõime ning mõelda, kas see lugu oleks ikka loetav, kui teha esiteks kogu tekst rasvaseks ning trükkida leht poole väiksemale paberile. Nii juhtub MPG lapsevanematele mõeldud brošüüriga – näiteks õpetajate nimesid ei ole võimalik tuvastada. Tõeline Datenschutz [andmekaitse]! Kuna raamatukese tagakaas tuleb ära lõigata ning saata kinnitus, et oled kätte saanud (kuupäev ja koht!), siis kange tahtmine on lisada märkus, et kätte sain, aga aru ei saanud mitte.

Paberimaalima paralleelmaailm asub WhatsAppis – sakslaste armastatuimas telefoniäpis. Üle 80% sakslastest on viimase kolme kuu jooksul WhatsAppi kasutanud, 46 miljonit teeb seda vähemalt korra nädalas ning 42 miljonit aktiivselt iga päev. Alla 16aastastele kehtivast keelust välja ei tehta. Näib, et asi on totaalselt kontrolli alt väljas – keegi ei tea, ei oska, ei julge midagi radikaalset ette võtta.

MPG sisekorraeeskirjas seisab, et mobiiltelefon peab olema kooli territooriumil välja lülitatud. Eksimise korral võib kool kalli vidina järgmise päevani sekretariaati „hoiule” panna. Pole küll kuulda olnud, kas ja kui tihti seda rakendatakse. Koolitööde tegemisel info vahetamiseks telefone kasutada ei või – selle vastu eksides võidakse alandada hinnet. Aga perekonnad ja sõbrad suhtlevad omavahel ikkagi Whatsappis. Paljud asutused ja ettevõtted on töötelefonides Whatsappi ära keelanud, aga suures plaanis paistab see olevat võitlus tuuleveskitega.

Ühe keskmise suurusega linna edukas gümnaasiumis, millel on ka MINT-EC Schule tunnistus (matemaatika, informaatika, loodusteaduse ja tehnoloogia ektsellentsikeskus), ei ole igas klassiruumis isegi mitte õpetajal arvutit, aga varsti on sellel koolil oma koer. Nimelt plaanitaksse „tööle” võtta labradoodle’i tõugu Paatali. Rheinland-Pfalzis on 236 koolis juba neljajalgne abiline. Koolikoera tööülesanne on hoida head mikrokliimat, aidata häbelikel ja tõrjutud lastel integreeruda, arendada õpilaste sotsiaalseid oskusi, hoida töörahu tunnis ning võimaldada paremat kontsentreerumist õppetööle. Paatali peab koos oma perenaisega – gümnaasiumiastme õppealajuhatajaga – läbima spetsiaalse koolikoerte koolituse. Selleks, et koer tohiks klassi siseneda, peavad kõik selle klassi lapsevanemad andma nõusoleku. Loodan väga, et keeldujaid ei ole – allergikutele on kinnitatud, et labradoodle karvu ei aja.


Toimingud

Informatsioon

Lisa kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja /  Muuda )

Google photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google kontot. Logi välja /  Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja /  Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja /  Muuda )

Connecting to %s




%d bloggers like this: