Hülge möla ja muidu Californiast

6 07 2013

Sugulane, kellega kahjuks ei kohtunud, kuna ta just meie sõidu ajal Kansasesse kolis, ütles ‘You are going to love California’. Tal oli õigus.

Jah, mulle meeldis. Ilmselt keegi ei üllatu, aga ookeani lähedal meeldis mulle märksa rohkem kui sisemaal, isegi kui suure vee ääres hakkas pärast jubedat kõrbemist esialgu päris külm. Temperatuur vaheldus väga kiiresti – mägedes ja/või ookeani ääres oli jahe, sisemaal aga väga kuum. Kümne minuti jooksul kümme pügalat siia-sinna oli tavaline.

Siin – seal

Vaikse ookeani ääres ei olnud kuskil eriti vaikne. Kord ajasid ajasid loomupärast hülge möla elevanthülged (all fotol tunduvad nad pisikesed nagu kalad, tegeikult olid aga röögatu suured ja kisasid, mis kole), kord merilõvid (kes olid eelmistega võrreldes igas mõttes tagasihoidlikud), viimases ööbimiskohas ka pääsukesed. Mitte ükski salutäis ööbikuid ei röögi öösiti nii valjusti kui pisike pesakond kaldapääsukesi.

Muidugi mühisesid ka lained, kuigi tormi meile kogeda ei antud. Mõõdukas lainete laul ning mõnus merehais mõjuvad mulle mõistagi nagu palsam.

Ükski rannakalju pole teisega sarnane. Carmel, Point Lobos:

Vesi oli külm ka Mendocino muidu üsna vaikses jõesuudmes.

Lõpuks oli ikka meri põlvini ja nalja nabani.

Ebasportlikult halvasti varustatud inimestel ei olnud loomulikult lainelaudu ega sobivaid ülikondi. Pealegi olen vähemalt mina vanemas eas kohutavalt arg uusi trikke proovima. Turvalisem ja mõnusam on hommikul enne hullavate laste ärkamist hotelli basseinis konna tõmmata :)

Minu salaplaan visata end lõpuks ometi mõneks tunniks jahedamas kohas päikese kätte lamamistooli ei saanudki teoks: viimaseks kaheks päevaks õnnestus broneerida öömaja vist terve California ning Nevada ainsasse pilvisesse paika. Elasime otseses mõttes pilves. Ja meri oli hülgehall. Ja kõik oli väheke väsinud, meie ka.

Aga lõhe maitses hea, isegi mõõkkala.

Viimasel hommikul sadas alla isegi 30 jämedat vihmapiiska :)

Roots and boots

San Franciscos olime kokku neli ööpäeva ning veidi ka tulles ja minnes, kuivõrd lendasime just sinna ja sealt.

Ma ei ole suurlinna inimene, aga SF hakkas täitsa meeldima. Väga vaheldusrikka miljööga ja sõbralike inimeste linn. Udu tõttu ei ole mul kohustuslikku sillafotot, aga suvaline seinaplaatide kujund on ka tunduvalt lõbusam.

Nii mõnegi mõttetu suveniiri asemel tõime viimasest külast koju hoopis mõned väga pika ja poolapärase perekonnanimega Matt’i tehtud seinaplaadid.

San Franciscost põhja poole jäävates asulates oli üldse väga armas. Näiteks Jenneris leidsime lõpuks puhveti, kus pakuti märksa korralikumat kohvi kui Starbucksi lurr ning kus tunnevad end vist päris hästi ka need inimesed, kes talu gluteeni või piima või mingil põhjusel liha ei söö.

Päris tihti mõtlesin nende kahe nädala jooksul, et kas toiduallergia ja -talumatus on ainult Euroopa probleem. Laktoositalumatutel on vist lihtsam toime tulla kui tsöliaatikutel, sest – nagu esimese öömaja lähedal bensukas kohatud pudelil kirjas oli – isegi muscle milk contains no milk.

Gluteenivabu jahutooteid nägin ühes poes – San Francoscos Cow Hollow ja Marina piiril Chestnuti tänaval. Tolles Marina Supermarketis, mis oli suuruselt (väiksuselt) umbes nagu meie tänava Edeka, aga nii Edeka kui ka ‘meerikamaa Safeway või Walmartiga võrreldes päris kallis, müüdi küll igasuguseid imelisi toidutarvikuid. Väikelinnades ja teeäärsetes ostukeskustes mõtlesin, kuidas küll saavad reisil hakkama need, kes ei saa piima juua või ei taha saia süüa. Euroopas on riisi- või maisivahvlid nii tavalised ja rikkalikuma hommikusöögi kõrvale pakutav brown bread ei ole kaugeltki mitte must leib, vaid pruuniks praetud täistera röstisai. Muide, kuskilt Kernville’i lähedalt Mehhiko toiduopoest ostetud maisitortiljad maitsesid nagu kollase guaši vesilahusesse kastetud paks kuivatuspaber.

Chestnuti tänava jupike Divisadero ja Fillmore’i tänava vahel oli muidu ka väga elus koht pisikeste poodide ja populaarsete söögikohtadega.

Kohustuslikule ostutänavale (Union Street) ei jõudnudki. Pole ka mingi margitarbija :P

Rohkem aega veetsime hoopis thrift store’ides, neid oli eriti tihedalt muidu üsna mõttetus läbisõidulinnas Barstow’s. Oleks saanud, oleks kaasa toonud ka Hammondi oreli, aga lennureisiga kaasnevate kitsenduste tõttu piirdusime kastitäie vanade vinüülide ja muu mudruga. Supsik sai ühest poest kauba peale päris tutika mängukoera ning mitte päris tasuta ühe umbes minuvanuse nuku. Paraku läks sellel juba järgmisel päeval üks jalga hoidev sisemine ühenduskumm katki ning nüüd ootab moekas nukuneiu operatsiooni.

Üks pood, kuhu ilmselt iga muusika- ja/või mittedigifotohuviline pikemalt peatuma jääb, on Fiddles € Cameras Fort Bragg’is. Samas linnakeses on ka väga armas kohvik ning Pipi suka- ja sokipood (ma ei küsinud, kas neil ikka Lindgreni esindamise litsents on :P Ime, kui sealpool maakera üldse keegi teab, kes on Pipi ja/või Lindgren. Meid teenindanud neiu ema oli sakslane, sellest võib-olla ka huvi.).

Hipsteritele ja muidu wannabe’dele teadmiseks: läänerannikul ja Las Vegases kantakse vähemasti sel suvel saapaid. Keset suurt suve kõrge säärega ja/või karvaseid. Muu keha võib sõltuvalt kohaliku omavalitsuse kommetest ja tolerantsi piiridest olla peaaegu (SF-s tükati ka päris) paljas. Plätude ja sandaalidega, olgu need nii peened kui tahes, äärmisel juhul kontsaga stilettodega käivad peamiselt turistid ning tosse (koos ilmselt igavesti kohustuslike kõrgete valgete tennisesokkidega) kannavad lihtsalt kohalikud :P

Quo vadis, ESTO?

Üheks oluliseks lollide “leitsakuturistide” (vt mu varasemat kõrbeteemalist postitust) ajastuse põhjuseks külastada teist poolkera just juunis-juulis, mitte aprillis-mais, oli Euroopa Eestlaste Koori otsus osaleda juuni viimasel nädalalõpul suurel ühendatud üritusel – Lääneranniku Eesti Päevadel ja ESTO-l.

Suur hulk lauljaid osales juba jaanipäeva paiku ka Kanadas Seedrioru laulupäeval, meie (lauljana mina) piirdusime ühe reisil ühe riigiga. Teised tulid ja läksid ja elasid vastavalt võimalusele ja võimetele.

Minu jaoks olid LEP-ESTO ametlike hotellide ja ürituste hinnad ilmselgelt ilmselgelt ja kordades liiga soolased. Lauljad said laulupeol ikka tasuta osaleda. No niivõrd-kuivõrd, sest sõit ja elamine ületasid Eesti laulupeol osalemise kulu mitmekordselt :P Nt esialgu Euroopast osalevatele lauljatele lubatud tasuta sissepääs avatseremooniale kitsenes kuu enne üritust vaid Eestist saabujatele. (Kes meist on rohkem eestlane? Kas mujal Euroopas elavad eestlased peaksid olema vaikimisi jõukamad või oodatumad kui nn kodueestlased? ESTO on olnud ju väliseestlaste festival?) Kui mõned päevad enne pakuti uuesti viimaseid 35 piletit 35% soodsama hinnaga, siis ma enam ja mitte ainult jonni pärast ei tahtnud.

Mõned meie lauljad said aga vaikselt ürituse sponsoriks, kuna olid lisaks täishinnaga avatseremoonia piletile ette ära ostnud ka transpordi laulupeole, kuhu neid tegelikult ametlikust hotellist tasuta bussidega kohale viidi :)

Laulupeo kontsert ei toimunud kliima mõttes tõesti õnneks vabas õhus, vaid suures kirikus. Juhhei, too kirik asus ka meie öömaja lähedal (kuigi mäkketõus oli neetult raske – kes SF-s käinud, see teab, et nõlvad ei pruugi olla just lauged…).

Proovi ja kontserdi vahel anti ka maitsvat lõunasööki, Stockholmi Estivalilt oli kibe näljakogemus meeles, seega taipasin juba eelmisel päeval küsida ning söök ületas kõik ootused… vähemalt pikalt heeringanäljaste arvates, kes esimesed järjekorras sööma jõudsid.

Mõistan, miks see üritus kallis oli: SF ei ole odav linn. Samas ei mõista ka,  mulle meeldinuks see üritus mõnes väiksemas, kompaktsemas ja vähem glamuurses kohas.

Raiskasin linnas mõttetult palju aega ja närvi otsimise ja seiklemise peale: reedel ei leidnud ma proovikohta üles (oma viga, et ei kontrollinud, Marriotti hotelle on rohkem kui üks) ja laupäeval tõsteti õhtune salakõrtsi üritus ühest kohast teise. Liiga kaua esines trikimeister Jürgen (külje pealt nägi ka kõike, mida tegelikult nägema ei peaks, höhö) ning selleks ajaks, kui bänd lavale tuli, pidime meie oma äärelinna hotelli poole teele asuma.

Hommikune ja õhtune lastehoid Grand Hyattis oli vähemalt meie lapse ja ka meie arvates väga tore! Paraku lõppes see õhtul 22.30 ning ESTO ööelust me osa ei saanud. Armas, et last õhtul ära tooma minnes kohtasin trepil Kanadas elavaid õdesid L ja J (kes ei ole aastatega suurt muutunud) ning oli kohutavalt kahju, et kohtumine jäi nii napiks.

Mõistagi ei ületanud pisikese rahvakillu üritus, oli ta nii uhke kui tahes, kohalikku uudisekünnist, kuna samal ajal toimusid Gay Pride ja BART-i streik.

Ilma väikeste lasteta ja senti-ei-loe-reisieelarvega osalejatel on muidugi märksa värvikamad muljed. Ja ega ma ei nuta, koorirahvaga jõuab alati ka Annabergis hullata.

Aga mis mind väliseesti üritustel segab, on eesti keele tahasihoidlik kasutamine. ESTO-l oli Estivaliga võrreldes vähemalt see eelis, et inglise keelest saavad inimesed üldiselt paremini aru kui rootsi keelest :P Ikkagi, kui tahta eesti keelt hoida (ja katsugu korraldajad öelda, et nad seda teha ei kavatse, sellisel juhul ei peaks nt Eesti riik ka neid üritusi toetama), siis peaks rohkem pingutama. Põhitekstid ikka peamiselt eesti keeles ja siis tõlge kõrvale, alati saab ju nt kavalehed teha kohalikus keeles.

Lõpetuseks kaks kohustuslikku turistipilti (muidugi ka peaaegu kohustuslikult halva mobiilikvaliteediga)

Cable car’iga saime kaks-ühes-atraktsiooni: vagun jäi mäe peal seisma ja tuli uuesti käima lükata :)

Alcatrazis käisime mõistagi ka. Pildil ei ole mitte avar ühiskong, vaid aken ja Aknad õmblus- ja harjatsehhi vahel. Neis saalides oli fotonäitus vangla viimasel päeval tehtud fotodest.

* * *

Eile rõõmustasin liiga vara – täna öösel kell 3 -5 istusime Supsikuga üleval. Tema jäi uuesti magama vist 5:30, mina veidi hiljem. Magasime keskpäevani ja täna pealelõunal olin nagu puuga pähe saanud.